poniedziałek, 27 lipca 2015

Całkiem uroczy ten Użgorod

Użgorod to tętniące życiem przygranicze miasto, będące jednocześnie sercem Zakarpacia. Miasto zaczyna się właściwie zaraz za szlabanem przejścia granicznego. Można by rzec – typowe miasto pogranicza, nawet bardziej niż Przemyśl. Miasto możnowładców różnych nacji, miasto węgierskie, czechosłowackie, radzieckie, wreszcie ukraińskie. Nie trzeba się bardzo rozglądać aby spotkać turystów z Węgier. Ale nie dajcie się zwieść – to że zobaczycie mnóstwo tablic z Węgier, Słowacji czy Polski to nie oznacza że aż tylu tam turystów, szczególnie w te niespokojne czasy. To zwykle samochody kupione na współwłasność z obywatelem któregoś z krajów UE aby uniknąć wysokiego cła.
 Mój rosyjski tylko lekko zmieszany z ukraińskim wzbudzał tu wyraźny wyraz politowania… Szkoda, że nie mam żadnej „prawilnej” koszulki ;-) przynajmniej rozwiewałaby wątpliwości… Mogłem przynajmniej ubrać tą z flagą Gruzji ;-) zwłaszcza, że knajpa gruzińska w mieście jest i nieźle się prezentuje. Na aftovagzale wybrałem najstarszą, na oko Ładę Żyguli – taxi z równie leciwym dziadkiem, który za równowartość ok. 5 złotych zawiózł mnie pod wskazany adres hotelu. A potem już tylko w miasto. Urokliwe uliczki, deptak nad rzeką Uż, zamek. Wszystko można zwiedzić w kilka godzin a potem odpocząć w którejś knajpce lub restauracji, przy dobrym piwku i regionalnej kuchni. Potem, jeśli macie jeszcze siły udać się do sklepu po któreś z dobrych ukraińskich a najlepiej zakarpackich win.

Miasto się rozwija, remontuje, buduje nowe obiekty a poza tym ma bardzo przyjemne stare miasto, na którym właśnie mieszkałem oraz deptak na głównej ulicy. Warto pozwiedzać, zobaczyć kościoły i cerkwie a przede wszystkim pokręcić się po uliczkach i zaułkach, które tworzą fajny klimat tego miasta. Użgorod – gorod nad rzeką Uż. Gorąco Was tu zapraszam! 


Tak, nie mylicie się - to węgierski Turul. Na zamku w Użgorodzie 







Dawna synagoga, obecnie filharmonia 



Zapraszam też do polubienia mojej strony na FB 
https://www.facebook.com/zewszystkichstron?fref=ts

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz