środa, 30 stycznia 2019

Kijowska Forteca (Київська фортеця)


Chcę Wam opowiedzieć o jednym z fortów tworzących, wraz z innymi tego typu obiektami kijowską fortecę. Odwiedzałem Kijów wiele razy a nigdy wcześniej tam nie byłem. Trafiłem tam dzięki mojemu kijowskiemu koledze. Miejsce niezbyt często odwiedzane przez turystów, prędzej przez miejscowych lubiących posiedzieć w tej oazie zieleni w samym centrum ukraińskiej stolicy. Zieleni co prawda nie było mi dane zobaczyć bo w połowie grudnia w Kijowie było sporo śniegu ale oczami wyobraźni mogłem tą zieleń ujrzeć. 
Jeden z budynków fortecznych

Kosyi Kaponier 

Ten XIX wieczny rosyjski fort jest z całą pewnością atrakcją dla pasjonatów architektury militarnej. Określało się go jako fort szpitalny, zresztą do dziś obok niego znajduje się szpital wojskowy. W skład umocnień wchodził tzw. kosyi kaponier, gdzie od 1860 mieściło się więzienie. Nie brakuje tu także polskich smaczków – w kaponierze byli rozstrzeliwani powstańcy styczniowi a obecnie, kilka miesięcy temu, na terenie muzeum odbyła się wystawa poświęcona ukraińskim żołnierzom polskiego pochodzenia walczącym w obecnie trwającej wojnie. 







Fort nie jest może „jazdą obowiązkową” zwiedzania Kijowa ale z pewnością ciekawym miejscem wartym odwiedzenia jeśli mamy trochę więcej czasu. 



Dojazd – do stacji metra Olimpijska a później pieszo klucząc wśród coraz bardziej grodzonych kijowskich podwórek. Pieszo – z Majdanu Niezałeżnosti to około 30 minut. 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz